wtorek, 28 grudnia 2010

Piernik przekładany

Wdł. przepisu dorotus76, trochę zmodyfikowanym przeze mnie.





Składniki:


- 1 i ¾ szklanki mąki pszennej,
- pół szklanki cukru (radzę dać odrobinę więcej),
- 200 g miodu (najlepszy do pierników jest gryczany lub wielokwiatowy),
- 125 g miękkiego masła,
- 3 jajka
- 3 czubate łyżki kwaśnej śmietany 18%
- 1,5 łyżki przyprawy korzennej do piernika (dałam całe opakowanie, ponieważ na tą ilość składników przyprawa będzie mało wyczuwalna),
- 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
- 1,5 łyżki kakao (dałam 2,5 łyżki, ale można dać więcej).


Do przełożenia:


- ok. 300 g powideł o ulubionym smaku (dałam śliwkowe),
- ok. 300 g dżemu o ulubionym smaku (dałam wiśniowe),
- galaretka o ulubionym smaku (dałam wiśniową).


Ponadto:


- polewa gotowa lub zrobiona wdł. ulubionego przepisu.


Wykonanie:


Masło utrzeć z cukrem na puszystą masę. Dodawać po jednym żółtku i nadal ucierać ok 15 minut. Zmniejszyć obroty i dodawać po łyżce miodu. Mąkę przesiać z przyprawami do piernika, kakao, sodą i dodać do masy. Na koniec dodać śmietanę i na wolnych obrotach miksera połączyć składniki. Ubić białka (pod koniec ubijania dodać szczyptę cukru, który utrwala pianę) i wmieszać łyżką w masę. Piec w keksówce wyłożonej papierem do pieczenia, posmarowanej masłem i posypanej mąką przez około 50-60 minut w temp 160 st.  C.


Pozostawić w keksówce do całkowitego wystygnięcia.




Dżem i powidła na wolnym ogniu zagrzać aż do zagotowania (gdy będą ciepłe najlepiej przy użyciu miksera zmiksować na gładką masę, aby pozbyć się grudek owoców).  Wsypać galaretkę owocową (radzę nie wsypywać całej galaretki, gdyż wdł. mnie masa po zastygnięciu jest zbyt twarda. Najlepiej odjąć łyżkę suchej galaretki.). Dokładnie wymieszać i zostawić do wystygnięcia. Bardzo gęstą, letnią masą smarować piernik przekrojony wcześniej na 3 części.


Delikatnie docisnąć. Udekorować polewą.


Piernik najlepiej smakuje na drugi - trzeci dzień. Powinno się go owinąć w folię aluminiową. Stanie się wtedy bardziej wilgotny.


Smacznego.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz